TANIM
Post-metal, duyumsal olarak heavy metale dayanırken post-rock/hardcore karmasıyla oluşan bir alt türdür. Extreme metalin konvansiyonel atmosferine kaynaştığı diğer türlerin deneysel katmanları eşlik eder. Avangart metal ile aynı masada incelenen bu tür ayrıca drone, sludge ve endüstriyel metalle de bağlantılıdır. Vokaller genelde çığlık veya temiz olur. Asıl ismi dışında metalgaze olarak da bilinir. Öncü isimlerden Isis, Boris ve Pelican vb. isimlerin çalışmalarında doom metalin aşırılığının dikkat çekmesinin yanı sıra Deafheaven, Alcest ve An Autumn for Crippled Children gibi isimlerin referansıyla blackgaze'in türevi olarak da bilinir.
TARİHÇE VE GELİŞİM
Post-metalin avangart duyarlılığı ışığında yapılan ilk çalışmaları 1980'lerde ve 1990'ların erkeninde heavy metal ve post-punk sentezi yoluyla Godflesh, Swans, Gore ve Fugazi gibi isimlerin eşliğinde kaydedildi. 1994 yılında post-rock terimi bulunduktan sonra akım gittikçe şişerken post-hardcore ve deneysel kökenli gruplar aynı zamanda sınırları zorlayıcı/psikedelik eğilimleri metale dahil etmeye başladı. Neurosis'in "Souls at Zero" ve Godflesh'in "Pure" isimli albümü retrospektif açıdan ilk post-metal kayıtları olarak kabul edildi. Godflesh'in 1989'daki endüstriyel yapımı "Streetcleaner" durgun ve ağır bir müziğe sahipken "Pure", daha geniş yapıları ve uzun gürültülü katmanları özendiren bir çalışma oldu.
Yanı sıra Neurosis içindeki doom ve post-punk atmosferinden ödün vermeden sürekli dinamize halini sürdürdü. Grubun beşinci albümü "Through Silver in Blood" İngiltereli müzik dergisi Terrorizer tarafından post-metal türünün klasiği olarak tanımlanırken Fact Dergisi tarafından tüm zamanların en iyi post-metal albümü varsayıldı. Benzer şekilde drone metal öncülerinden Earth'ün 1991'deki ilk çıkışı ve Kurt Cobain'in misafir vokalde yer aldığı "Extra-Capsular Extraction" post-metal akımıyla yakından özdeşlik gösterir. 1990'ların noisecore alanından Botch, Kiss It Goodybe ve Coalesece gibi gruplardaki jazz/metalik hardcore karmasının post-metalle olan ilişkisini Fact yazarı Robin Jahdi ayrıca vurguluyor.
Yanı sıra Neurosis içindeki doom ve post-punk atmosferinden ödün vermeden sürekli dinamize halini sürdürdü. Grubun beşinci albümü "Through Silver in Blood" İngiltereli müzik dergisi Terrorizer tarafından post-metal türünün klasiği olarak tanımlanırken Fact Dergisi tarafından tüm zamanların en iyi post-metal albümü varsayıldı. Benzer şekilde drone metal öncülerinden Earth'ün 1991'deki ilk çıkışı ve Kurt Cobain'in misafir vokalde yer aldığı "Extra-Capsular Extraction" post-metal akımıyla yakından özdeşlik gösterir. 1990'ların noisecore alanından Botch, Kiss It Goodybe ve Coalesece gibi gruplardaki jazz/metalik hardcore karmasının post-metalle olan ilişkisini Fact yazarı Robin Jahdi ayrıca vurguluyor.
2000'LERDE OLUŞAN YAPIMLAR
Aaron Turner'ın 1993'de kurduğu Hydra Head Records'da oluşturulan ve türün ileri hareketi kabul edilen Isis grubunun 2002'de çıkardığı "Oceanic" albümü çok katmanlı seslerin, kıvrımlı gitarların ve yoğun hardcore vokallerinin ortak buluşma noktası sayılarak türün klasiği kabul edildi. Aynı zamanda Hydra, Pelican ve Jesu gibi olağanüstü potansiyele sahip isimlerin kaydını aldı. Pelican Neurosis, Godflesh ve Mogwai gibi isimlerden esinlenip enstrümantal açıdan kendini geliştirirken Jesu, Godflesh'in dağılmasından sonra ortam gitarı kompozisyonlarını keşfedip shoegaze/slowcore alanına yöneldi. Yanı sıra black metal İskandinavya'nın dışına yayılıp evrenselleşmek adına post-metali hızına ve yırtıcılığına entegre ederek yeni bir yaklaşımın kapılarını araladı.
Bu yaklaşıma öncü denilebilecek isimlere 1995 yılında kurulan doom/black metal, progresif rock ve folk türlerini içeren Agalloch ve 2007'de ikinci albümü Two Hunters'ı çıkaran Neurosis'e paralel USBM grubu Wolves in the Throne Room örnek verilebilir. Uluslararası yayılım gösteren post-metalin uç örneklerinden biri olan 1992 çıkışlı Japon grup Boris'in de Dronevil ve Pink eserlerinin türden etkilendiği gözlemlenirken drone metal grubu Sunn O)))'yla birlikte bazı çalışmaları da ayrıca söz konusu. Devamında çeşitli Avrupa topluluklarından katılım esnasında İsveç'ten müzikoloji disiplinini Isis'in Oceanic'ine borçlu olan Cult of Luna, Neurosis'in stüdyosunda kayıt alarak grubun sektördeki otoritesine ciddi bir rakip görülen Belçika'dan Amenra ve Fransa'dan sludge yönelimli yoğun enstrümantal kompozisyonlarıyla bilinen katmanlı ve ağır proje Year of No Light akımda etkinlenen isimlerden oldular.
Bu yaklaşıma öncü denilebilecek isimlere 1995 yılında kurulan doom/black metal, progresif rock ve folk türlerini içeren Agalloch ve 2007'de ikinci albümü Two Hunters'ı çıkaran Neurosis'e paralel USBM grubu Wolves in the Throne Room örnek verilebilir. Uluslararası yayılım gösteren post-metalin uç örneklerinden biri olan 1992 çıkışlı Japon grup Boris'in de Dronevil ve Pink eserlerinin türden etkilendiği gözlemlenirken drone metal grubu Sunn O)))'yla birlikte bazı çalışmaları da ayrıca söz konusu. Devamında çeşitli Avrupa topluluklarından katılım esnasında İsveç'ten müzikoloji disiplinini Isis'in Oceanic'ine borçlu olan Cult of Luna, Neurosis'in stüdyosunda kayıt alarak grubun sektördeki otoritesine ciddi bir rakip görülen Belçika'dan Amenra ve Fransa'dan sludge yönelimli yoğun enstrümantal kompozisyonlarıyla bilinen katmanlı ve ağır proje Year of No Light akımda etkinlenen isimlerden oldular.
Ek olarak: Drone kadar en az bu akımın da büyük birikimi var. Diğer hatrı sayılır isimleri detayları da ekleyerek lafı uzatmak istemedim. Yine genel olarak tablodan ya da türediği/etkinlikte bulunduğu türlerden fikir sahibi olabilirsiniz. Benim en sevdiğim post-metal parçası Isis'in "Threshold of Transformation" adlı eseridir. Esen kalın.
Kaynaklar:
#postmetal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder